CULINAR FORUM BY VIO

RETETE CULINARE:DE LA LUME ADUNATE SI IARA`LA LUME DATE!

ORA EXACTA

Weather Widget

Ultimele subiecte

» TORT DIPLOMAT CU CAPSUNI
Joi Oct 18, 2012 2:42 am Scris de RadarForum

» Tratament naturist pt colesterol si trigliceride
Dum Iul 08, 2012 2:57 am Scris de NicoletaSima

» Meniul zilei
Sam Iul 07, 2012 4:11 am Scris de AnastasiaM

» Aici...Grecia
Vin Iul 06, 2012 3:40 am Scris de monic

» Chiftelute din dovlecei
Vin Iul 06, 2012 3:34 am Scris de monic

» Prajitura cu mac si prune
Vin Iul 06, 2012 3:31 am Scris de monic

» Zacusca cu ciuperci
Vin Iul 06, 2012 3:28 am Scris de monic

» Piept de pui cu sos alb
Vin Iul 06, 2012 3:24 am Scris de monic

» Supa de morcov si dovleac cu ardei gras
Vin Iul 06, 2012 3:19 am Scris de monic

» Un excavator de inghetata!
Vin Iul 06, 2012 2:57 am Scris de monic

» CHIPSURI DE DOVLECEI(BIO)
Mar Iul 03, 2012 3:16 am Scris de olga40

» INGHETATA CARAMEL CU CROCANT LION
Mar Iul 03, 2012 3:11 am Scris de olga40

» DULCEATA DE ZMEURA
Mar Iul 03, 2012 3:05 am Scris de olga40

» maiestrie-talent-fantezie
Dum Iul 01, 2012 3:12 am Scris de Narcisa91

» Harissa-sosul care taie arsita
Joi Iun 28, 2012 7:51 am Scris de jeni

COUNTERS

CULINAR FORUM BY VIO

CULINAR FORUM BY VIO

SFATURI CULINARE

RADIO KISS FM


POFTA BUNA!

Food Photos

A/CLIK dr.

free counters
Free counters Curs Valutar BNR Convertor Valutar Page Rank CULINAR FORUM BY VIO Top66 Statistici TOP-SITEURI - Cele mai vizitate siteuri astazi TOP-RO - Top siteuri din Romania ClickLink.ro director web

MERCI PT.VIZITA!!!

LinkPro - Director Web

    SARBATORI CRESTINE

    Distribuiţi
    avatar
    jeni
    NIVEL 3
    NIVEL 3

    Mesaje : 66
    Data de inscriere : 01/08/2011
    Localizare : Arad

    SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de jeni la data de Sam Aug 06, 2011 2:09 am

    Hotar între vară şi toamnă

    Schimbarea la Faţă a Mîntuitorului


    • Sărbătoarea Schimbării la Faţă, una dintre cele mai importante din timpul anului, înseamnă şi dezlegare la peşte pentru cei care postesc

    Credincioşii prăznuiesc, astăzi, Schimbarea la Faţă a Mîntuitorului. Cunoscută în popor ca Preobrajenia sau Probojenia, sărbătoarea aminteşte de schimbarea la faţă a lui Hristos, pe muntele Taborului, în faţa ucenicilor Săi Petru, Ioan şi Iacov. Sărbătoarea face parte din praznicele împărăteşti şi a fost celebrată prima dată în biserica zidită de Sfînta Elena pe muntele Taborului. În Calendarul popular, a şasea zi a lunii august are multe semnificaţii. Ea marchează hotarul dintre vară şi toamnă. Tradiţia spune că astăzi încep să se îngălbenească frunzele în pădure, apele se răcesc, tîrîtoarele îşi caută ascunzişuri, iar păsările migratoare îşi încep călătoria. Tot acum sînt recoltate multe plante şi fructe de leac. Cititorii în stele făceau în această zi observaţii şi pronosticuri astronomice pentru lunile care urmau. În popor există credinţa că aceia care, în această zi, se roagă să scape de un viciu au toate şansele să reuşească. Tot astăzi, credincioşii îşi pomenesc morţii şi dau de pomană struguri, must sau faguri de albine. Creştinii ortodocşi, aflaţi în posţ au dezlegare la peşte.

    Una dintre cele mai mari sărbători creştine

    Schimbarea la Faţă a Mîntuitorului pe muntele Tabor este una dintre cele mai mari sărbători creştine, cînd apostolii Săi se conving că marele lor învăţător este nu numai un prooroc al lui Dumnezeu, ci şi Dumnezeu adevărat. Anterior, discipolii lui Iisus văzuseră şi se uimiseră de minunile Lui, considerate semne ale Dumnezeirii Sale, dar în sufletul lor ei îl considerau tot un om – un mare Prooroc -, cel mai mare trimis al lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor de pînă atunci. Însă, din cele petrecute pe Tabor cu prilejul Schimbării la Faţă, Sfinţii Apostoli înţeleg că Iisus este fiul lui Dumnezeu. Evenimentul s-a petrecut în ultimul an al vieţii pămînteşti a Mîntuitorului, cu cîteva luni înainte de răstignirea Sa. Potrivit relatărilor biblice, Iisus venea spre nordul Ţării Sfinte, se îndrepta către Ierusalim şi le vorbea pe cale despre Patimile, Moartea pe Cruce şi Învierea Sa, care îl aşteptau în Ierusalim. Ajungînd în dreptul muntelui Tabor, a lăsat ceata ucenicilor Săi şi i-a luat cu El numai pe trei dintre aceştia: pe Petru, Iacob şi Ioan – discipolii cei mai de nădejde, care vor fi martori şi la rugăciunea Sa din grădina Ghetsimani.

    Semnificaţia teologică

    Iisus, împreună cu cei trei, a urcat pe munte ca să se roage şi, pe cînd se ruga El, apostolii, moleşiţi de somn, tresar deodată la o privelişte nemaivăzută: chipul Mîntuitorului s-a făcut altul; faţa Lui strălucea ca soarele, iar hainele Lui se făcuseră albe ca zăpada. Lucru şi mai neobişnuit: în această lumină, doi bărbaţi stau de vorbă cu Iisus despre Patima şi Moartea Sa în Ierusalim. Erau marii prooroci ai Vechiului Testament, Moise şi Ilie. Ca ieşit din fire, uimit şi mulţumit de ceea ce vedea, Petru a zis către Iisus: „Doamne, bine este să fim noi aici; Dacă voieşti, voi face aici trei colibe: Ţie una, şi lui Moise una şi lui Ilie una“ (Matei 17, 4) – nedîndu-şi seama de ceea ce spunea. Dar Petru încă nu isprăvise bine de vorbit, cînd ochii apostolilor sînt martorii unei noi surprize – un nor de lumină îi învăluie şi pe ei, iar din nor aud deodată un glas care zice: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, întru Care am binevoit; pe Acesta ascultaţi-L“ (Matei 17, 5). De spaimă, ucenicii au căzut cu feţele la pămînt. Dar Iisus s-a apropiat de ei şi le-a zis: „Sculaţi-vă şi nu vă temeţi“. Cînd au ridicat ochii, nu mai era decît Iisus singur. Şi El le-a poruncit să nu dezvăluie nimănui nimic din cele ce văzuseră, pînă după învierea Sa din morţi.

    Sărbătoarea Schimbării la Faţă i-a atras în mod deosebit pe călugări

    Sărbătoarea Schimbării la Faţă este considerată aceea a îndumnezeirii naturii omeneşti şi a participării trupului trecător la bunurile veşnice, care sînt mai presus de fire. Înainte chiar de a îndeplini Mîntuirea noastră prin Patimile Sale, Mîntuitorul arată atunci că scopul venirii Sale în lume era tocmai să aducă pe tot omul la contemplaţia slavei Sale Dumnezeieşti. Din acest motiv, sărbătoarea Schimbării la Faţă i-a atras în mod deosebit pe călugări, care şi-au închinat întreaga viaţă căutării acestei lumini. Se crede ca Schimbarea la Faţă a Mîntuitorului a avut loc în timpul festivalului evreiesc Booths şi astfel prăznuirea acesteia în Biserica Creştină devine împlinirea prin Noul Testament a sărbătorii Vechiul Testament. În prezent, prăznuirea are loc în 6 august, cu patruzeci de zile înainte de Înălţarea Sfintei Cruci. Aşa cum Petru, Iacov şi Ioan au văzut transfigurarea înainte de răstignire astfel încît ei să afle cine este cel care va suferi pentru ei, Biserica leagă aceste două praznice pentru a-i ajuta pe credincioşi să înţeleagă misiunea Mîntuitorului şi faptul că suferinţa Lui a fost voluntară şi pe deplin acceptată.

    Dispută teologică

    Această întîmplare a constituit subiectul unei dispute teologice între Sfîntul Grigorie Palama şi Varlaam de Calabria. Varlaam credea că lumina strălucirii lui Iisus era lumina creată, în timp ce Grigorie Palama susţinea că ucenicilor le-a fost dat harul de a percepe lumina necreată a lui Dumnezeu. Acest fapt susţine argumentul lui Grigorie, mai larg, cum că noi nu-l putem cunoaşte pe Dumnezeu în esenţa Sa, dar Îl putem cunoaşte în energiile Sale, pe măsură ce El Însuşi se revelează. Numeroase mănăstiri au fost închinate acestei Sărbători, mai ales după controversa isihastă din secolul al XIV-lea, despre natura luminii din Tabor şi despre contemplaţie. De notat, de asemenea, că, după o tradiţie care circula pe vremea iconoclasmului, prima Icoană realizată de apostoli a fost aceea a Schimbării la Faţă.

    Prima icoană pe care trebuie să o facă un iconar

    • Potrivit tradiţiei, prima icoană pe care trebuie să o realizeze un iconograf este icoana Schimbării la Faţă. Avînd datoria de a vesti prin imagine tainele lui Hristos, el trebuie să se asemene Apostolilor care au trăit minunea Schimbării la Faţă. Într-un manuscris din Muntele Athos, i se cerea zugravului să se roage cu lacrimi ca Dumnezeu să-i pătrundă în suflet şi să meargă la preot ca acesta să se roage pentru el şi să-i citească troparul Schimbării la Faţă. În centrul reprezentării este Hristos, înveşmîntat în alb. Este înconjurat de un fond închis la culoare, aşa-numita mandorla, prezentă şi în icoana Învierii. La picioarele Sale sînt căzuţi cu feţele la pămînt Apostolii Petru, Iacob şi Ioan, iar de-o parte şi de alta sînt prezenţi Moise şi Ilie. Interesant este că în această icoană a Schimbării la Faţă, lumina care iradiază din Hristos şi-L înconjoară nu este luminoasă, ci întunecată. Întunericul din centru face trimitere la fiinţa lui Dumnezeu, care rămîne necunoscută omului. Slava pe care Apostolii au văzut-o pe munte nu a fost fiinţa lui Dumnezeu, ci o energie care izvorăşte din această fiinţă.

    Probejenia

    • Probejenia, sărbătoare populară cu dată fixă care marchează hotarul dintre vară şi toamnă în Calendarul Popular, este sinonimă cu Schimbarea la Faţă din Calendarul creştin-ortodox. La Probejenie frunza codrului începe să-şi schimbe culoarea, iarba încetează să mai crească, pleacă primele păsări migratoare (berzele şi stîrcii). Din această zi, omului îi este interzis să se mai scalde în apele rîurilor şi să omoare, conform obiceiului, şarpele care-i iese în cale. Fiind celebrată în acelaşi timp cu Schimbarea la Faţă, la Probejenie este dezlegare la peşte şi la struguri. În această zi sînt recoltate multe plante şi fructe de leac: leuşteanul, avrămeasa, usturoiul, florile de muşeţel, alunele etc. Tot în această zi se fac observaţii meteorologice în legătura cu toamna ce urmează. În popor există credinţa potrivit căreia cine se roagă să scape de un viciu, de o patimă, în această zi, va reuşi. Tot în 6 august îşi pot sărbători onomastica cei care se numesc David sau Cristina.

    Credinţe populare

    • De praznicul Schimbării la faţă a Mîntuitorului sînt legate, de veacuri, şi o serie de credinţe şi obiceiuri populare.
    • Se crede astfel că din acest moment întreaga natură capătă amprenta toamnei: culorile florilor pălesc, apa din izvoare şi fîntîni devine mai rece, fructele încep să se coacă, iar cerul dimineţilor are o culoare mai puternică.
    • Agricultorii cred că, după 6 august, este posibilă oricînd căderea brumei.
    • În preajma acestei sărbători, stupii sînt pregătiţi să fie duşi acasă, din credinţa că florile „pălesc“ şi nu mai au în ele dulceaţă.
    • Femeile, mai ales în mediul rural, nu mai lasă noaptea ferestrele deschise, din credinţa că, în miez de noapte, duhurile rele se trag, de frig, în case şi că membrii familiei atinşi de ele rămîn o vreme cu membrele înţepenite sau strîmbe, de parcă i-ar fi tras curentul.
    • Durerile de cap ivite în această zi persistă tot anul.
    • Dacă se spală în zorii zilei cu roua din grădină, luată de pe florile abia îmbobocite, chiar şi bătrînele cu chipul zbîrcit pot redeveni frumoase sau măcar vor fi privite cu mai multă plăcere de omul iubit.
    • Se crede că, dacă vremea se schimbă brusc în această zi, aspectul său nou se va menţine acelaşi pînă la 15 august, cînd se serbează Adormirea Maicii Domnului.

    SURSA/monitorulexpres.ro
    avatar
    Vio
    Admin
    Admin

    Mesaje : 221
    Data de inscriere : 31/07/2011
    Varsta : 56
    Localizare : Arad

    SFANTA MARIA MARE – SEMNIFICATIE – OBICEIURI - Adormirea Maicii Domnului, Sfanta Marie Mare – 15 august

    Mesaj Scris de Vio la data de Dum Aug 14, 2011 10:15 pm

    Crestinii serbeaza in 15 august Adormirea Maicii Domnului, sarbatoare religioasa cunoscute ca Sfanta Maria Mare, si care este pregatita printr-un post de doua saptamani -al treilea din an dupa postul Pastilor si cel al Sfintilor Petru si Pavel. Adormirea Maicii Domnului, cunoscuta popular ca Sfanta Marie Mare, Santamaria sau Uspenia, ultimul praznic imparatesc din anul bisericesc, celebreaza ziua in care Fecioara Maria si-a dat obstescul sfarsit, iar popular este ziua care desparte lunile calduroase de cele reci.

    Sfanta Maria Mare, Adormirea Maicii Domnului, este cea mai mare sarbatoare a verii. Se tine pentru sanatate, pentru casatorie, pentru nastere usoara, dar si pentru vindecari. Inainte de Sfanta Marie Mare (15 august) se posteste timp de doua saptamani si se fac pelerinaje la manastirile care poarta hramul Sfanta Maria (Ciosa, Nicula, Moisei, Rohia, Bixad s.a.), unde credinciosii duc daruri, mancare si bautura, fac danii pentru calugari si milostivesc pe saraci, pentru ocrotirea familiei si a pruncilor. De asemenea, in Maramures exista obiceiul ca in fiecare zi din post, la ceasurile serii, lumea sa se adune la biserica si sa invete cantari Maicii Domnului – ”cea mai inalta sfintenie omeneasca cunoscuta si cinstita de Sfanta Biserica”.

    Sarbatoarea poarta denumirea de "adormire" pe de o parte pentru ca in cadrul bisericii nu se poate vorbi despre "moartea" unui sfant, iar pe de alta parte pentru ca traditia bisericeasca spune ca obstescul sfarsit al Fecioarei Maria a fost asemenea unei adormiri.

    Peste 2,2 milioane de romani au onomastica pe 15 august
    Femeile cu nume de Maria organizeaza ospete onomastice in aceasta zi, dovedindu-si ospitalitatea de gazde. Numele exte extrem de raspandit in Romania, este 2,2 milioane de persoane care poarta numele de Maria, Marian sau derivate ale acestora serbandu-si onomastica in 15 august. Potrivit statisticilor, din totalul romanilor care isi sarbatoresc onomastica cu ocazia Praznicului Adormirii Maicii Domnului, peste 1,8 milioane sunt femei si peste 400.000 sunt barbati. Cele mai frecvente prenume sarbatorite in aceasta zi sunt Maria (1.386.969), Mariana (273.833), Marioara (65.862), Mioara (31.500), Marilena (25.497), Marin (117.544) si Marian (296.396).

    Procesiuni religioase la marile manastiri din Maramures si Oas de Santamarie
    In Maramures, sarbatoarea religioasa are o mare insemnatate, iar traditiile si obicieurile de Sfanta Marie Mare (Santamarie) inca se pastreaza. Procesiunile religioase spre manastiri inca se mai fac, iar la slujbele speciale participa cateva zeci de mii de oameni. In Memoria Ethnologia (colectia Dumitru Iuga) se arata ca in perioada postului Sfintei Marii fetele isi cos costume speciale, lucrate numai in alb (camasa, poale, surt) pentru pelerinajul care din zilele de 14-15 septembrie. Fiecare parohie merge cu profeti, adica in pelerinaj la Manastirea din Moisei.

    ”La manastirea din Moisei sunt prezenti credinciosi din satele de pe Valea Viseului (romani, dar si din satele rutene), de la Borsa, de pe Valea lzei (mai demult veneau chiar si din Barsana cu profeti, acum vin mai rar), in ultimii ani, de Sf. Maria se face hram si la Rohia, la Bixad, la Nicula”, arata etnologul Dumitru Iuga.

    Fete imbracate in alb strabat pe jos kilometri pana la manastirea Moisei
    Fetele, imbracate in alb, cu parul despletit lasat pe spate, poarta o icoana a Maicii Domnului, flacaii poarta crucea si praporii; se aduna la biserica, la plecare, cantand, inconjura de trei ori biserica, apoi se inchina troitei din fata bisericii si strabat, in cantari, satul intreg. Cantarile se fac astfel: diacul sau cel care conduce corul recita cate o strofa, ceilalti o reiau cantand. Toata lumea iese sa vada profetii. Alaiul se opreste in dreptul fiecarei troite sau biserici pe langa care trec si se inchina: "Crucii Tale ne-nchinam/ Iisuse, Te laudam". Ajunsi la manastire, credinciosii inconjoara cantand sfantul lacas, fiecare cand soseste. Fac rugaciuni, aprind lumanari, asista la liturghia de la miezul noptii. Se hodinesc putin peste noapte, acolo, in soproane construite de manastire.

    Slujba speciala pentru Adormirea Maicii Domnului se incheie cu parada profetilor
    ”In ziua de Sf. Maria, vine lume de pe toate satele incat se aduna zeci de mii de oameni. Dupa sfanta liturghie, are loc parada profetilor, fiecare alai, din zecile de sate venite acolo, inconjoara in cantari manastirea, de trei ori, aceasta durand cateva ore. Cam pe la orele 14.00-15.00, profetii, ca si la venire, merg cantand pana in satul lor unde inconjoara biserica de 3 ori, dupa care duc praporii, crucea si icoana Maicii Domnului in biserica”, se mai arata in Memoria Ethnologica. Ar mai fi de precizat ca ucrainenii din Maramures sarbatoresc Sf. Maria Mare la data de 28 august, denumita in ucraineana Bohorodita.

    Obiceiuri de Sfanta Marie Mare
    - In ziua de Sf. Maria nu se face joc. Abia a doua zi feciorii isi organizeaza jocul in sat.
    - Dupa Sf. Maria Mare se pot face si nunti (din 16 august pana in 14 noiembrie) si tot acum incep targurile de toamna.
    - Se fac praznice de pomenire pentru cei morti si pentru cei vii.
    - Ciobanii desfac staulele, stanele incep sa coboare la tarina de langa sat, dupa cum e vremea, sa nu-i prinda omatul acolo. Fiecare gospodar isi alege oile din turma si le ia in grija proprie, de unde si zicala ”La Sfanta marie Mare / Coboara oile la vale”. Acum hotarul satului este liber, oile pot paste pe miristi, pe locurile cosite.
    - Pot sa inceapa semanaturile de toamna.
    - Se cauta daca au ajuns cucuruzii (porumbul) ”in lapte”, se fierb sau se frig pe jar ca o mancare specifica sarbatorii.
    - Stuparii cerceteaza productia albinelor si recolteaza primii faguri cu miere, pe care ii imparte cu familia. De asemenea, se fac daruri cu miere ca sa guste si cei care nu au stupi.


    sursa:emaramures.ro


    _________________

    avatar
    Lelia
    NIVEL 3
    NIVEL 3

    Mesaje : 86
    Data de inscriere : 06/08/2011
    Varsta : 37
    Localizare : Timisoara

    Sfanta Maria Mica-Nasterea Maicii Domnului

    Mesaj Scris de Lelia la data de Joi Sept 08, 2011 9:47 am

    8 septembrie, Nasterea Maicii Domnului sau Sfanta Maria Mica, asa cum este numita in popor, este prima mare sarbatoare a anului bisericesc, inceput la 1 septembrie. Nasterea Fecioarei Maria este o zi speciala si in calendarul popular.



    Credinciosii ortodocsi si catolici praznuiesc joi, 8 septembrie, Sfanta Maria Mica. Nasterea Maicii Domnului este insa sarbatoare si pentru coptii egipteni si iacobitii sirieni. Sfanta Scriptura nu relateaza acest eveniment, dar scrierile apocrife ofera foarte multe amanunte despre originea si copilaria Fecioarei Maria. Cea mai importanta sursa o reprezinta Protoevanghelia lui Iacov, o lucrare iudeo-crestina din secolul al II-lea, scrie crestinortodox.ro.

    Cum s-a nascut Sfanta Maria

    Parintii Fecioarei Maria sunt Ioachim si Ana. Tatal ei era din semintia lui Iuda si urmas al regelui David, iar mama sa era fiica preotului Matthan si descendenta din familia preoteasca a lui Aaron. Astfel, avea sa se implineasca proorocia ca Mesia va avea o dubla descendenta - imparateasca si preoteasca.

    Pentru ca nu aveau copii, Ioachim si Ana erau ironizati si batjocoriti de oameni, lipsa urmasilor fiind considerata un blestem al lui Dumnezeu. Dupa ce, in al 15-lea an al casatoriei lor, Marele Preot de la Templu le-a refuzat in public jertfa, numindu-i "blestemati", intristati, cei doi s-au indreptat spre casa lor din Seforis si au hotarat sa se retraga fiecare in post si rugaciune.

    Ingerul Gavriil i s-a aratat fiecaruia spunandu-le ca rugaciunea lor a fost ascultata si ca Dumnezeu le va trimite binecuvantarea Sa. Nasterea Maicii Domnului a fost rodul rugaciunii parintilor ei, un rod al indurarii lui Dumnezeu, un copil dorit, cerut si dobandit prin rugaciune. Un copil cu o chemare dumnezeiasca pe umeri, Sfanta Maria devenind mama care a dat trup de om lui Dumnezeu, Mantuitorului nostru Iisus Hristos. De la varsta de 3 ani, Maria a fost dusa la un templu, unde a crescut pana la 14 ani.

    Nasterea Maicii Domnului in calendarul popular

    In calendarul popular, sarbatoarea Nasterii Maicii Domnului, numita si Sfanta Maria Mica, marcheaza hotarul astronomic dintre vara si toamna. Batranii spun ca in aceasta zi, randunelele pleaca spre tarile calde, insectele incep sa se ascunda in pamant iar frigul isi face simtita prezenta. De aici si proverbul: "O trecut Santamaria, leapada si palaria!". Este vremea in care au loc targuri si iarmaroace. Din aceasta zi incepe culesul viilor, al unor fructe si plante medicinale, batutul nucilor, recoltarea ogoarelor, semanatul cerealelor de toamna.

    Sursa/agenda.ro
    avatar
    Gaby_Luka
    NIVEL 3
    NIVEL 3

    Mesaje : 86
    Data de inscriere : 29/08/2011

    Re: SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de Gaby_Luka la data de Vin Mar 09, 2012 2:56 am

    Sfintii 40 de mucenici,povesti si traditii

    Sfintii 40 de Mucenici sunt praznuiti de Biserica Ortodoxa, in fiecare an, pe data de 9 martie. Acesti mucenici au trait in vremea imparatului Licinius (308-324), prigonitor al crestinilor. Sfintii 40 de Mucenici erau soldati crestini si faceau parte din Legiunea a XII-a Fulminata din Armenia. Acestia nu erau doar romani de origine, ci si greci, amestecati cu armeni.


    Sfintii 40 de Mucenici, poveste si traditii

    Afland despre credinta lor, Agricola, guvernatorul Armeniei, i-a silit sa se inchine idolilor. Deoarece au refuzat, au fost intemnitati timp de opt zile si batuti cu pietre. Prin semne divine au fost insa intariti in dreapta credinta. Dupa aceste chinuri, guvernatorul i-a condamnat la moarte prin inghetare in lacul Sevastiei. La miezul noptii, unul dintre cei 40 de mucenici, a iesit din apa din cauza gerului. Alergand spre baia calda, pusa de cei ce slujeau idolilor, a murit. Cei ramasi sa indure gerul au inceput sa se roage: “Ajuta-ne Dumnezeule, Mantuitorul nostru, usureaza-ne sarcina si alina iutimea vazduhului, ca spre Tine nadajduim, ca sa nu ne rusinam si sa cunoasca toti ca ne-am mantuit strigand catre Tine“. In urma acestei rugaciuni s-au petrecut mari minuni: apa lacului s-a incalzit, gheata s-a topit si 40 de cununi stralucitoare au pogorat asupra mucenicilor. Unul dintre soldatii de paza, uimit ca in miezul noptii o lumina din cer incalzeste apa si ca o cununa din cele 40, pogorate peste mucenici, nu are peste cine sa se aseze, s-a aruncat in apa, marturisind ca si el este crestin.

    Pentru ca au fost scosi vii din lac, trupurile lor au fost arse si oasele aruncate in lac. Dupa trei zile, Sfintii s-au aratat episcopului Petre, cerandu-i sa-i scoata din apa. Crestinii le-au scos si le-au ingropat cu mare cinste.

    Cei patruzeci de Sfinti Mucenici sunt: Chirion, Candid, Domnos, Isichie, Iraclie, Smaragd, Evnichie, Valent, Vivian, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ion, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetius, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Gorgonie, Teofil, Domitian, Gaiu, Leonte, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton, Aglaie.

    Sarbatoarea crestina a Sfintilor 40 de Mucenici din Sevastia s-a suprapus peste inceperea anului agricol traditional si a generat o sarbatoare traditionala romaneasca, Mucenicii sau Macinicii. In credinta populara in ziua mucenicilor se incheie zilele babelor, lasand loc zilelor mosilor. De aceea, in aceasta zi se fac numeroase ritualuri de alungare a gerului, cum ar fi: lovirea pamantului cu bate sau maiuri, rostind descantece, pentru ca sa iasa caldura si sa intre gerul, sau jocul copiilor peste foc.

    In ziua de 9 martie, in toate comunitatile rurale era obiceiul de a se scoate plugul la arat. Dupa ce plugul era trecut prin foc de catre fierarul (faurul) satului, era reparat, curatat si purificat. Intre plugari se incheiau intelegeri pentru intovarasire la arat, iar in dimineata acestei zile plugul era scos in fata casei in mod festiv. Acesta era momentul ce deschidea, de fapt, ciclul sarbatorilor de primavara, presarat cu numeroase obiceiuri.

    Patruzeci sau patruzeci si patru de mucenici?

    Dupa traditia crestina, sfintii martiri au fost 40, dupa cea geto-dacica, au fost 44, atatea fiind si zilele dintre 9 Martie si 23 Aprilie. In unele zone, exista pana astazi credinta, ca acesti sfinti au fost 44. Folcloristul Simion Florea Marian a tiparit o legenda, din Fratautul Vechi – Moldova, unde se vorbeste de ziua celor 44 de Sfinti. Particele din sfintele moaste ale celor patruzeci de mucenici se gasesc si la Manastirea “Sfantul Antim” din Bucuresti.
    avatar
    serenaAS
    NIVEL 1
    NIVEL 1

    Mesaje : 10
    Data de inscriere : 20/01/2012
    Varsta : 35

    Re: SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de serenaAS la data de Lun Apr 02, 2012 2:36 am

    De întâmpinat şi de sărbătorit Paştele - tradiții de Paște


    Au mai rămas câteva zile până la celebrarea uneia dintre cele mai importante sărbători creştine – Paştele. În acest an, Paştele ortodox va fi sărbătorit pe data de 15 aprilie. În fiecare ogradă, în fiecare casă, oamenii se pregătesc de acest eveniment semnificativ. Chiar şi pe străzile din Chişinău au loc diverse lucrări: se face curăţenie, se repară, se vopseşte.

    Şi aşa a fost mereu. Chiar şi în timpurile sovietice conducerea nu interzicea oamenilor să celebreze Paştele. Chiar şi ateii în această perioadă se ocupau de curăţenia în casa, vopseau ouă, coceau prăjituri şi se salutau reciproc cu expresia tradiţională "Hristos a înviat!".

    Nu trebuie de plecat la cimitir

    Unele persoane în această zi pleacă la cimitir, cu scopul de a comemora morţii, dar după canoanele bisericii, nu trebuie de făcut acest lucru în săptămâna Paştelui.



    Se crede că în ziua învierii lui Hristos sufletele morţilor se adună la aceeaşi masă cu Domnul. Din acest motiv, nu trebuie să deranjăm aceste suflete, căci ele vor fi lipsite de această onoare pentru întregul an.

    Pentru comemorarea celor adormii este preconizată următoarea săptămână. În Biserica Ortodoxă slavonă, ziua în care sunt comemoraţi cei răposaţi se numeşte „Radonitsa” şi este celebrată marţi, nu luni, aşa cum se obişnuieşte în Republica Moldova. Vizitarea mormintelor se face după liturghie.

    În noaptea din ajunul Paştelui

    Mulţi nu ştiu cum să se comporte în ajunul sărbătorii. Pentru cei care au ţinut postul, s-au mărturisit şi au primit Împărtăşanie, şi, în principiu, postul s-a terminat. Cu toate acestea, până în dimineaţa zilei de duminică, nu se permite de mâncat carne, de băut alcool, de păcătuit trupeşte, de făcut zgomote, de râs cu voce tare şi, mai ales, de înjurat. În această noapte trebuie de meditat despre măreţia Domnului. Această perioadă urmează să fie dedicată rugăciunii şi conştientizării semnificaţiei sărbătorii de Paşti, semnificaţiei profunde a acesteia.








    Înainte de a pleca la slujba de seară, credincioşii pregătesc masa, însă nu se aşează la ea. Puţinele bucate urmează să fie servite doar după reîntoarcere. La ora 12 începe procesiunea de noapte, şi apoi slujba continuă. Este recomandabil să participaţi la ea de la bun început, şi nu să veniţi doar pentru a sfinţi coptura de Paşti şi ouăle roşii.

    După aceea, oamenii se întorc acasă, gustă pasca şi pleacă la culcare. De fapt, celebrarea începe seara.

    Este strict interzis ca oamenii să se adune după slujbă în campanii zgomotoase, să consume băuturi alcoolice fără măsură, sau să facă sex. Interdicţia cu privire la acest act pe parcursul acestei nopţi este mai strictă decât pe tot parcursul Postului Mare.
    Prin urmare, chiar dacă vă hotărâţi să nu plecaţi la biserică, la ora 12 de noapte aprindeţi o lumânare şi rugaţi-vă. Gândiţi-vă la viaţa Dvs., şi, probabil, veţi găsi răspunsuri la întrebările ce vă frământă.

    Tradiţiile săptămânii de Paşte


    Spre deosebire de Masleniţa, în săptămâna Paştelui nu se organizează festivităţi în masă. Această perioadă este dedicată tradiţiilor de familie. Se obişnuieşte de a vizita prietenii şi rudele, dăruindu-le cadouri mici, băuturi răcoritoare şi, desigur, ouă vopsite, adevărate sau suveniruri.

    Apropo, conform legendei, ouăle intacte şi sfinţite de Paşti se păstrează pe parcursul unui an, până la următorul Paşte. Prin urmare, există tradiţia de a lăsa un ou, care va aduce noroc tot anul. Iar oul primit de la preot şi păstrat pe poliţa pentru icoane 3-12 ani, are puteri incredibile de vindecare. Dacă va fi mâncat de o persoană grav bolnavă, boala va dispărea.

    Cu toate acestea, principalul lucru caracteristic acestei sărbători este generozitatea şi compasiunea. Conform legendelor, timp de 40 de zile după Paşti, Hristos călătoreşte prin lume cu apostolii săi, în chipul unor săraci şi verifică oamenii, lăudând pentru generozitate şi compasiune şi pedepsind pentru rău şi lăcomie.

    Dar, indiferent de credinţa voastră, încercaţi să faceţi lumea noastră un pic mai bună şi mai luminoasă, pentru că asta lipseşte atât de mult. Fiecare dintre noi are nevoie de căldură omenească şi de înţelegere, nu numai în săptămâna de Paşti.

    Vă doresc sărbători luminoase!
    avatar
    Lelia
    NIVEL 3
    NIVEL 3

    Mesaje : 86
    Data de inscriere : 06/08/2011
    Varsta : 37
    Localizare : Timisoara

    Re: SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de Lelia la data de Sam Apr 14, 2012 10:41 pm

    PASTELE

    Pastele este una dintre sarbatorile cele mai importante ale crestinatatii.

    Sfintele Pasti - sarbatoarea vietii - marcheaza miracolul Invierii Domnului, iar actele de purificare din Saptamana Luminata readuc echilibrul si armonia crestinilor.

    Obiectul acestei sarbatori crestine este amintirea vie a patimii, a mortii si a invierii lui Iisus Hristos. Sarbatoarea Pastelui, sarbatoarea luminii si a bucuriei, si-a pastrat pana in prezent farmecul si semnificatia, fiind un moment de liniste sufleteasca si de apropiere de familie. Farmecul deosebit este dat atat de semnificatia religioasa, cat si de traditiile si simbolurile pascale: oul vopsit, iepurasul, masa cu mancaruri traditionale de Paste - cozonac, pasca, miel, si slujba de sambata seara cu luarea luminii.

    In 2012 sarbatorim Pastele pe data de 15 aprilie.

    Va dorim un Paste fericit!
    avatar
    NicoletaSima
    NIVEL 1
    NIVEL 1

    Mesaje : 41
    Data de inscriere : 08/12/2011
    Varsta : 42

    Re: SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de NicoletaSima la data de Dum Iun 03, 2012 2:51 am


    Creștinii ortodocși prăznuiesc astăzi Rusaliile. Vezi ce spune tradiția!


    Credincioşii ortodocşi prăznuiesc, duminică, la 50 de zile după Înviere, Rusaliile, marcând ziua în care Duhul Sfânt a pogorât peste adunarea Apostolilor, în chip de limbi de foc, iar aceştia au început să propăvăduiască.





    În tradiţia populară, sărbătoarea Rusaliilor este asociată cu manifestarea "ielelor" sau a "rusalcelor", spirite care locuiesc pe lângă izvoare, fiind în stare, prin cântecele lor, să ia minţile oamenilor, să-i îmbolnăvească.

    Boala seamănă cu o transă hipnotică ce nu poate fi dovedită decât de puterea magică a căluşarilor. Obiceiul spectaculos al căluşarilor, deosebit de vechi, este cunoscut mai ales în localităţile Conţeşti, Lisa, Năsturelu, Bragadiru şi Zimnicea.

    Bătrânii satelor cred că dacă eşti bolnav, te poţi face bine după ce vătaful căluşarilor trece cu pasul peste tine.

    Dansul căluşarilor, în general, are scopul de a apăra oamenii, vitele şi recoltele de influenţele negative. De aceea, cei atraşi de Rusalii se pot vindeca doar cu puterea magică a căluşarilor, singurii capabili să lupte împotriva maleficului.

    Împreună cu Paştele, Pogorârea Duhului Sfânt este cea mai veche sărbătoare creştină, fiind prăznuită încă de pe vremea Apostolilor. Despre ea amintesc şi Sfântul Irineu (202), Tertulian, Origen, Canonul 20 al Sinodului I ecumenic (325) ş.a. Până către sfârşitul secolului al IV-lea şi începutul secolului al V-lea, Cincizecimea era sărbătorită împreună cu Înălţarea Domnului. După aceasta, Înălţarea a fost mutată la 40 de zile de la Paşte, Cincizecimea devenind sărbătoare de sine stătătoare, informează Agerpres.

    În vechime, de Cincizecime se făcea botezul catehumenilor, erau interzise jocurile din circuri, spectacolele păgâne etc. Astăzi, în biserici se aduc ramuri de tei sau de nuc care se sfinţesc şi se împart credincioşilor, simbol al limbilor de foc coborâte peste Apostoli şi putere a Duhului Sfânt. Potrivit tradiţiei creştine, ierarhii bisericeşti sunt moştenitorii şi transmiţătorii acestui har apostolic din generaţie în generaţie. Se spune că, în ziua Pogorârii Sfântului Duh, Petru, cel mai în vârstă dintre Apostoli, a ţinut o cuvântare, în urma căreia s-au convertit la credinţa creştină 3.000 de suflete. Aceştia au alcătuit prima Biserică creştină la Ierusalim, numită şi Maica tuturor Bisericilor.

    Căpătând puterea de a vorbi în limbi străine, ucenicii au început să facă cunoscută învăţătura Mântuitorului către neamuri, spre mirarea multor oameni aflaţi în Ierusalim, deoarece ei erau ştiuţi ca fiind evrei simpli, în nici un caz preocupaţi de învăţarea limbilor străine.
    Biserica spune că toţi creştinii primesc darul Sfântului Duh odată cu botezul.




    Continut sponsorizat

    Re: SARBATORI CRESTINE

    Mesaj Scris de Continut sponsorizat


      Acum este: Mar Dec 12, 2017 7:43 am